Благодарим за выбор нашего сервиса!
Тестовое сообщение
Сообщений 1 страница 5 из 5
Поделиться22010-01-08 18:28:05
ВСТУП
Досягнуті в ході логштюдних досліджень ( Л. Термен та інші) розуміння того що для досягнення видатних результатів у самих різних сферах діяльності потрібно не інтелект у його склавшомуся розумінні (у всякому разі не те, що виміряється за допомогою IQ), а якась більш складна якісна своєрідність психіки, привело до початку нового етапу в дослідженні обдарованості як інтегральної особистісної характеристики. Здатність генерувати нові, оригінальні ідеї, знаходити нетрадиційні способи розв'язку проблемних завдань, певна в найбільш загальному виді як "креативність", на початку 50-х рр. стала витісняти "інтелект", позбавивши його монопольного права представляти універсальну особистісну характеристику - обдарованість.
В усьому світі проблема обдарованості викликає все більший інтерес після того, як протягом багатьох років вона або замовчувалася, або зазнала лютим нападкам. Відношення у вітчизняній психології було неоднозначним. З одного боку, існували школи для обдарованих дітей, проводилися численні змагання (інтелектуальні, музичні, спортивні й ін.), що дозволяли виявляти дітей з видатними здатностями. З іншого боку, ідеї рівності невиправдано поширювалися й на сферу здібностей. Елітарність у навчанні, тести для ідентифікації обдарованості часто зазнавали різкої критики. В останні роки інтерес до цієї проблеми помітно підсилився. Відкрилися нові школи для дітей з високим рівнем розвитку здібностей.
Своїм твердженням дана представлення значною мірою зобов'язане дослідженням проблем продуктивного мислення в західноєвропейській і американській психології (М.Вертгеймер, Д.Гилфорд, В.Лоуэнфельд, В.Келлер, К.Коффка, Н.Майєр, Л.Секей, П.Торренсі та багато інші. У вітчизняній психології цей напрямок представлений у працях С.Л.Рубинштейна, А.В. Брушлинського, З.І. Калмиковой, А.М. Матющкіна, Я.А. Пономарева та багато інших.) [16]
Про надзвичайну важливість проблеми розвитку обдарованих учнів йдеться в державних та інших документах різного рівня - від Закону України «Про освіту», указів Президента України, постанов уряду й до постанов та рішень державних адміністрацій різного рівня, органів освіти, наукових конференцій, педагогічних рад шкіл. Обдаровані діти досить вимогливі до себе, часто ставлять перед собою не здійсненні в цей момент цілі, що приводить до емоційного розладу й дестабілізації поведінки. Такі діти нерідко з недостатньою терпимістю ставляться до дітей,стоячих нижче їх у плані розвитку здібностей. Ці й інші особливості такого хлопців впливають на їхній соціальний статус, коли вони виявляються в положенні "несхвалюваних". У цьому зв'язку необхідно домагатися зміни такої позиції, і, насамперед , це пов'язане з підготовкою самих педагогів.
У сучасній літературі з'являється усе більше статей, публікацій, так чи, що інакше зачіпають цю тему. Правда, усі вони всього лише крапля в море психологічних проблем, що з'являються у вчителів і батьків обдарованих дітей у наш час, коли інформація міняється кожні п'ять років, а часом і частіше. Нинішнім школярам доводиться вміщати стільки у свою пам'ять, що часом їх молода нестійка психіка не витримує таких навантажень. Звідси емоційні зриви, пригніченість. Отут уже не доводиться говорити про розвиток творчого потенціалу, що вимагає дбайливого, вдумливого відношення, відбувається безперервна гонка за кількістю і якістю знань.
Об’єктом дослідження є обдаровані діти.
Предмет дослідження – навчання і виховання обдарованих дітей в спеціалізованих навчальних закладах.
Мета дослідження – дослідити особливості навчання і виховання обдарованих дітей в спеціалізованих навчальних закладах.
В данній роботі 2 глави. В першій главі будуть розглянуті теоретичні аспекти обдарованості. Будуть роскрити визначення поняття “обдарованості” та “обдарована дитина”, також будут розглянуті види обдарованості, фактори впливають на розвиток обдарованості та криза дитячой обдарованості. В другій главі будут розглянуті особливості навчання обдарованих дітей. Детальніше будуть розглянуті психологічні особливості обдарованих дітей і актуальні завдання їх навчання, основні підходи для навчання обдарованих дітей, розвиток творчой обдарованості учнів, актівні форми роботи з обдарованою молодю, специфіка навчання обдарованих дітей.
Завдання: дослідити історико-педагогічні проблеми навчання і виховання обдарованих дітей, дослідити кризи дитячої обдарованості, дослідити основні підходи до навчання обдарованих дітей.
Поделиться32010-01-08 18:28:55
РОЗДІЛ I: ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ
І.1. Історія дослідження обдарованих дітей
Для з'ясування суті поняття "обдарованість" коротко зупинимося на історії його дослідження. Це важливо тому, що старі, що віджили своє століття й відкинуті наукою теорії й уявлення продовжують жити у свідомості людей, і орієнтація на них породжує не просто масу оман, але й украй негативно впливає на практику виховання й навчання, а отже, на долі дітей.
Довгий час панував уявлення про божественне походження хисту, що визначає індивідуальні відмінності людей. Так, наприклад, ще Платон писав про те, що "...поет творить не від мистецтва й знання, а від божественного приречення".
Але приблизно в середині XIX століття сформувалося інше розуміння. Відомий англійський учений Френсис Гальтон, натхненний працями свого двоюрідного брата Чарльза Дарвіна, став активно розробляти ідею про те, що геніальна людина - "продукт геніального роду". Він уважно проаналізував родоводи видатних людей свого часу й минулого й знайшов ряд закономірностей, що досить ясно вказують, з його погляду , на те, що прояву обдарованості залежать у першу чергу від спадковості.
Однак уже пізніше, з появою й розвитком генетики, було доведено, що процес передачі спадкоємних ознак опосередкований множиною факторів і має далеко не прямий характер. Говорячи інакше, дарунок, про який ми говоримо, не може бути успадкований напряму, подібно родовому замкові, дворянському титулу, млину або Котові в чоботах, як, наприклад, у знаменитій казці Ш. Перро.
Зупинимося на цьому докладніше трохи пізніше. А поки відзначимо важливу віху в історії вивчення проблеми обдарованості - Ф. Гальтон, образно говорячи, спустив проблему обдарованості з небес на землю. Після нього ідея божественної природи обдарованості в серйозних наукових джерелах уже не обговорюється, розробка проблем обдарованості йде в іншому, естественнонаучном руслі.
Паралельно, щоправда, існувала й прямо протилежна точка зору, згідно з якою ніякого дарунка (ні божественного, ні вродженого) взагалі на загал не існує. Ця ідея знайшла своє вираження в трохи дивному терміні "tabula rasa" (панцира. "чиста дошка"). Дитина подібна "чистій дошці", без усяких знаків і ідей, і немає ніякий, ні божественної, ні спадкоємної, схильності до розумової або якій-небудь іншій діяльності. Незважаючи на явну сумнівність, що відчувався ще в пору свого зародження, дана теорія знаходить своїх прихильників і понині.
Реальна практика свідчила про те, що розумові, творчі здібності людей не рівні й відмінності ці проявляються вже в дитинстві. Діапазон їх дуже широкий - від розумової відсталості до високого ступеня обдарованості. Пояснити ці відмінності тільки впливом середовища й виховання неможливо. Особливо , коли мова йде про, що рідко зустрічаються, видаються проявах обдарованості. [18]
I.2 Теоретичні основи
I.2.1. Поняття обдарованості
Обдарованість - це інтегральний прояв здатностей, системна якість, що розвивається протягом життя, психіки, яке визначає можливість досягнення людиною більш високих у порівнянні з іншими людьми результатів в одному або декількох видах діяльності.
Ознаки обдарованості - це ті особливості, які проявляються реальної діяльності дитини й можуть бути оцененены на рівні спостереження. Разом з тим про обдарованість дитини слід судити в єдності категорій "хочу" і "можу" як двох аспектів його поведінки - інструментального й мотивованого. Перший характеризує способи діяльності, другий - відношення до тієї або іншій стороні дійсності. [5]
Обдарована дитина – це дитина, яка виділяється яскравими, очевидними досягненнями, що іноді виділяються (або має внутрішні передумови для таких досягнень) у тому або іншому виді діяльності.
Обдарованість дітей може бути встановлення й вивченна тільки у процессі навчання і виховання, у ході виконання дитиною тієї чи іншою змістовної діяльності. Прояву розумової обдарованості зв’язані надзвичайними можливостями дитячих років життя. Обдаровані діти, що демонструють видатні здатності в якийсь одній області, іноді нічим не відрізняються від своїх однолітків у всіх інших відносинах. Однак, як правило, обдарованість охоплює широкий спектр індивідуально-психологічних особливостей. Більшості обдарованих дітей властиві особливі риси, що відрізняють їх від більшості однолітків. Обдарованих дітей, як правило, відрізняє висока допитливість і дослідницька активність. Недолік інформації, яку можна засвоїти й переробити, обдаровані діти сприймають болісно. Тому обмеження їх активності чревате негативними реакціями невротичного характеру. Обдарованих дітей у ранньому віці відрізняє здатність прослідковувати причинно-наслідкові зв'язки й робити відповідні висновки. Для них характерна більш швидка передача нейронної інформації, їх внутрішномозкова система є більш розгалуженої, з більшим числом нервових зв'язків. Обдаровані діти звичайно мають відмінну пам'ять, яка заснована на ранньому оволодінні мовою й абстрактним мисленням. Їх відрізняє здатність класифікувати й категоризировать інформацію й досвід, уміння широке користуватися накопиченими знаннями. Найчастіше увага до обдарованих дітей залучає їхній великий словниковий запас, що супроводжується складними синтаксичними конструкціями, а також уміння ставити питання. Багато обдарованих дітей із задоволенням читають словники й енциклопедії, придумують слова, які повинні, на їхню думку, виражати їхні власні поняття й уявлювані події, віддають перевагу іграм, що вимагають активізації розумових здатностей. Обдарованих дітей також відрізняє підвищена концентрація уваги на чому-небудь, завзятість у досягненні результату в тій сфері, яка їм цікава. Однак властиве багатьом з них різноманітність інтересів іноді приводить до того, що вони починають кілька справ одночасно, а також беруться за занадто складні завдання. У них також є розташування до чітких схем і класифікаціям. [9] [17] [3]
Види обдарованості.
Сучасні концепції обдарованості виділяють різні сторони й навіть види інтелекту, відповідно розрізняючи види обдарованості. Так, наприклад, Г. Гарднером були описані особливості проявів і приклади кинестетической, просторової, логіко-математичної, музичної, лінгвістичної й соціальної обдарованості, а в Мюнхенськім дослідженні продеманстрована незалежність когнітивних факторів обдарованості: інтелекту, креативності, соціальній компетентності, музичних і сенсомоторних здатностей.
В обдарованості можна виділити як якісний, так і кількісний аспект. Аналіз якісних характеристик обдарованості припускає виділення різних якісне своєрідних видів обдарованості у зв'язку зі специфікою психічних можливостей людину й особливостями їх прояву в тих або інших видах діяльності. Аналіз кількісних характеристик обдарованості дозволяє описати ступінь виразності психічних можливостей людину.
Серед критеріїв виділення видів обдарованості можна виділити наступні:
1. Вид діяльності і які забезпечують її сфери психіки.
2. Ступінь сформованості.
3. Форма проявів.
4. Широта проявів у різних видах діяльності.
5. Особливості вікового розвитку.
За критерієм вид діяльності і які забезпечують її сфери психіки виділення видів обдарованості здійснюється в рамках п'яти видів діяльності з обліком включенности трьох психічних сфер і, відповідно, ступені участі різних рівнів психічної організації. До основних видам діяльності ставляться практична, теоретична (пізнавальна), художньо-естетична, комунікативна й духовно-ціннісна. Сфери психіки представлені інтелектуальної, емоційної й мотивационно-волевой. Відповідно, можуть бути виділені наступні види обдарованості. У практичній діяльності, можна виділити обдарованість у ремеслах, спортивну й організаційну обдарованість. У пізнавальній діяльності знаходить реалізацію інтелектуальна обдарованість різних видів. У художньо-естетичній діяльності виділяються, наприклад, хореографічна, сценічна, літературно-поетична, образотворча й музична обдарованість. У комунікативній діяльності, насамперед, слід виділити лідерську й аттрактивную обдарованість. І, нарешті, у духовно-ціннісній діяльності відзначається обдарованість у створенні нових духовних цінностей і змістів, служіння людям.
За критерієм "степень сформованості одаренности" можна диференціювати: актуальну й потенційну обдарованість.
Актуальна обдарованість - це психологічна характеристика дитини з такою готівкою (уже досягнутими) показниками психічного розвитку, які проявляються в більш високому рівні виконання діяльності в конкретній предметній області в порівнянні з віковою й соціальною нормою. У цьому випадку, безумовно, мова йде не тільки про навчальну, а про широкий спектр різних видів діяльності.
Потенційна обдарованість - те психологічна характеристика дитини, яка має лише певні психічні можливості (потенціал) для високих досягнень у тому або іншому виді діяльності, але не може реалізувати свої можливості в цей момент часу в силу їх функціональної недостатності. Розвиток цього потенціалу може стримуватися рядом несприятливих причин (важкими сімейними обставинами, недостатньою мотивацією, низьким рівнем саморегуляції, відсутністю необхідного освітнього середовища і т.д.).
За критерієм "форма проявления" можна говорити про: явної й схованої обдарованості.
Явна обдарованість проявляється в діяльності дитини досить яскраво й чітко (як би "сама по себе"), у тому числі й при несприятливих умовах. Досягнення дитини настільки очевидні, що його обдарованість не викликає сумніву.
Схована обдарованість проявляється в діяльності дитини в менш вираженої, у замаскованій формі. Внаслідок цього з'являється небезпека помилкових висновків про відсутність обдарованості такої дитину. Його можуть віднести до числа "неперспективных" і позбавити допомоги й підтримки, необхідної для розвитку його здатностей.
За критерієм "широта проявів у різних видах деятельности" можно виділити: загальну (або розумову) і спеціальну обдарованість.
Загальна обдарованість проявляється стосовно різних видів діяльності й виступає як основу їх продуктивності.
Спеціальна обдарованість виявляє себе в конкретних видах діяльності й може бути визначена лише відносно окремих областей діяльності (музика, живопис, спорт і т.д.).
За критерієм "особенности вікового розвитку" можно диференціювати: ранню й пізню обдарованість.
Отже, будь-якої індивідуальний випадок дитячої обдарованості може бути оцінений з погляду всіх перерахованих вище критеріїв класифікації видів обдарованості. Обдарованість виявляється, таким чином, багатомірним за своїм характером явищем. [12]
Фактори, що впливають на розвиток обдарованості.
1. Нерівномірність вікового розвитку обдарованих дітей.
Вистава про обдаровану дитину як про кволе, слабкій і соціально безглуздій істоті далеко не завжди відповідає дійсності. Можливо й так зване гармонічний розвиток, що підтверджується цілим рядом досліджень. Однак у частини обдарованих дітей, насамперед , винятково обдарованих у якій-небудь одній області, відзначається дійсно дисгармонійний розвиток, який прямо впливає на особистість у період її становлення і є джерелом багатьох проблем незвичайної дитину.
2. Родина обдарованого дитини.
Родина обдарованого дитини у всіх випадках має безпосереднє відношення до розвитку його особистості й обдарованості. Навіть зовні, видалося б, несприятливі умови розвитку виявляються в більшій або меншому ступені байдужні для розвитку здатностей, а от особливо важливі для їхнього розвитку характеристики, насамперед підвищена увага батьків, є в повному (іноді навіть перебільшеному) обсязі. Як би ми не розглядали роль і вага природно-обумовлених факторів або вплив цілеспрямованого навчання й виховання (школи) на розвиток особистості й обдарованості дитину, у всіх випадках значення родини залишається досить значним.
3. Взаємини обдарованої дитини з однолітками й дорослими.
Велике значення для розуміння особливостей особистості обдарованої дитину й характеру її становлення має аналіз його взаємин з однолітками й дорослими. Ці взаємини, будучи наслідком незвичайності самої дитину, значною мірою визначають історію його життя й тим самим формують його особистість.
4. Особистість обдарованої дитини
Хоча всі обдаровані діти є різними - по темпераменту, інтересах, вихованні й, відповідно, по особистісних проявах - проте , існують загальні особливості особистості, що характеризують більшість обдарованих дітей і підлітків.
Найбільш важливою характеристикою особистості дітей із проявами обдарованості є особлива система цінностей, особистісних пріоритетів, найважливіше місце в якій займає діяльність, відповідна до змісту обдарованості.
Для значної частини обдарованих дітей характерний так званий перфекционизм, тобто прагнення добитися досконалості у виконанні діяльності. Іноді дитина годинником переробляє вже закінчену, домагаючись одному йому відомої досконалості. Хоча в цілому ця характеристика носить позитивний характер, у майбутньому перетворюючись у заставу високого рівня професійних досягнень, від учителя й психолога, проте , потрібно ввести таку вимогливість у розумні рамки. А якщо ні, то ця якість перетворюється у свого роду "самоїдство", у неможливість довести роботу до кінця.
У багатьох обдарованих дітей спостерігається підвищена вразливість і пов'язана з нею особлива емоційна чутливість, яка проявляється в самих різних формах: події, не занадто значні для більш звичайних дітей, стають для цих дітей джерелом самих яскрав, що іноді навіть міняють усе життя дитину, переживань. Підвищена емоційність у деяких випадках проявляється в схильності до бурхливих афектів. В інших же випадках вона носить схований, внутрішній характер, виявляючи себе в зайвій сором'язливості в спілкуванні, труднощах засипання, а іноді й деяких психосоматичних захворюваннях.
Одна з основних особистісних характеристик дітей і підлітків з підвищеними творчими можливостями - незалежність (автономність): труднощі, а іноді й неможливість діяти, думати й надходити так, як більшість. Діти із творчими можливостями, у якій би області діяльності не проявлялася їхня обдарованість, мало, порівняно з іншими людьми, орієнтуються на загальну думку, на сложившийся принцип, на устояні правила. Хоча ця особистісна характеристика допомагає їм у діяльності й навіть у певному змісті формує самі творчі можливості, проте , саме вона робить їхніми незручними для навколишніх. Обдаровані діти цього типу поводяться менш передбачуване, чому цього хотілося б навколишнім, що приводить іноді до конфліктів.
У цілому, очевидно, можна говорити про певну неконформность яскраво обдарованих, творчих дітей. Це, можливо, одна із причин недотримання ними соціальних норм і вимог колективу.
5. Проблеми обдарованих дітей
Цілий ряд психологічних досліджень і спеціальні спостереження показують, що обдаровані діти в цілому набагато більш благополучні, чим інші діти: не випробовують проблем у навчанні, краще спілкуються з однолітками, швидше адаптуються до нової обстановки. Їхні вкорінені інтереси й схильності, розвинені вже з дитинства, є гарною основою для успішного особистісного й професійного самовизначення. Правда, і в цих дітей можуть виникати проблеми в тому випадку, якщо не враховуються їхні підвищені можливості: навчання стає занадто легким або ж немає умов для розвитку їх творчих потенцій. Найбільше часто зустрічаються проблеми:
1. Спілкування, соціальної поведінки
2. Дислексия - слабкий розвиток мови
3. Емоційного розвитку
4. Дисинхронизация розвитку
5. Фізичного розвитку
6. Саморегуляції
7. Відсутність творчих проявів
8. Труднощі професійної орієнтації
9. Дезадаптации.
З обліком вищесказаного, усі форми роботи з обдарованими дітьми повинні повною мірою враховувати особистісні особливості обдарованого дитини й орієнтуватися на ефективну допомогу в розв'язку його проблем. [9]
І.2.2 Криза дитячой обдарованості.
Криза креативності.
У цьому випадку високий творчий потенціал дитини частково втрачається в силу неможливості пред'явити себе навколишнім, отримати схвалення або підтримку дорослих, що приводить до труднощів у розвитку обдарованості в цілому. [7]
Криза інтелектуальності.
Другий тип кризи - криза інтелектуальності, виникає у випадку перевантаженості обдарованого дитину завданнями, що розбудовують тільки інтелектуальні здібності, без урахування індивідуальних пізнавальних потреб дитини, його особистих значень.
Криза мотиву досягнень.
Цей тип кризи виникає, якщо в процесі формування особистості особистісна рефлексія починає домінувати над інтелектуальною. Це приводить до виникнення негативного "образа Я" і, як наслідок, до гальмування розвитку обдарованості. [6]
Дитяча обдарованість буде зміцнюватися й розвиватися, якщо будуть зроблені акценти на наступних позиціях. Щоб уникнути кризу креативності необхідно надавати дитині можливість бути суб’єктом власної діяльності й розвивати індивідуальний пізнавальний досвід. Щоб уникнути кризис інтелектуальності слід розвивати поряд з інтелектуальною сферою обдарованого дитини його фізичну, емоційно-вольову, соціально-комунікативну сфери, оскільки закони розвитку для обдарованих і звичайних дітей принципово ті самі. Щоб уникнути кризу мотиву досягнень важливо досягати мірами оптимального співвідношення особистісної й інтелектуальної рефлексії в кожному конкретному випадку, з кожною конкретною дитиною.
Системний підхід не тільки відкриваєнові перспективи в області вивчення феноменудитячої обдарованостів контексті людської обдарованості в цілому, але й намічає шляхи для побудови нових освітніх програм для обдарованих дітей.
Поделиться42010-01-08 18:32:22
РОЗДІЛ ІІ. ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ
ІІ.1. Психологічні особливості обдарованих дітей і актуальні завдання їх навчання.
У чому ж полягає специфіка програм для обдарованих? чи є вона взагалі? Традиційна програма навчання може стати непереборною перешкодою для розвитку обдарованого дитини, і це був один з аргументів на користь необхідності розв'язку проблеми навчання обдарованих дітей. Крім того, є й інший аспект розгляду цієї проблеми. Добре відомо, що эффективность програм навчання залежить від їхньої відповідності потребам і можливостям тих дітей, для яких вони призначені. Якщо пізнавальна діяльність, яка становить основу навчання в школі, не відповідає мотиваційним і когнітивним характеристикам дитину, то важко очікувати, що їм будуть досягнуті високі рівні розвитку.Обдаровані діти характеризуються особливими потребами й можностями, що відрізняють їх від інших однолітків, та це означає, що для їхнього навчання необхідні спеціальні про- грами або, принаймні , якісь модифікації традиційних освітніх програм, які ориентирова- ны на гіпотетичного "середнього" учня.
Потрібно врахувати не тільки специфічні потреби й можливості цієї категорії учнів, але й ті завдання, які повинне вирішувати навчання обдарованих дітей. Постановка цих завдань стосовно навчання обдарованих дітей має першорядне значення, що связане як з особливостями таких дітей, для яких традиційних завдань навчання - засвоєння знань, умінь і навичок - може стати причиною негативного відношення до школи, так і зі специфікою соціального замовлення. Адже з погляду соціального замовлення турбота про обдарованих дітях обумовлена тим, що саме на них у першу чергу покладають надії на вирішення проблем, що коштують перед суспільством, з ними зв'язують очікування по внесенню найбільшого внеску в розвиток культури й науки, економіки й техніки. Те ж можна сказати й про ще одну, надзвичайно важливому завданню навчання - розвитку творчої особистості дитину.
Саме життя з її стрімко зростаючими обсягами інформації, що швидко змінюються технологіями й способами діяльності, парадоксальними змінами спроса й пропозиції викликає необхідність у людях, здатних угадувати характер нових завдань і проблем, гнучко реагувати на, що відбувається, проявляючи неабияку пластичность або гнучкість мислення, поведінки, придбанних навичок. Усі ці якості, так необхідні людям для того щоб успішно існувати в сучаснім суспільстві, саме й характеризують творче мислення й творчий тип поведінки особистості. [3]
ІІ.2. Основні підходи до навчання обдарованих дітей.
Прагнення врахувати різноманітні запити обдарованих дітей, з одного боку, і різні завдання навчання з іншої, привело до створення різних програм, які застосовуються в школі й за її межами (у зимових і літніх таборах, у будинках творчості ит.п.). Ідеальна програма навчання обдарованих дітей теоретично повинна відповідати всім вимогам. Однак на практиці та або інша програма може відповідати одним вимогам і не відповідати іншим. І це зв'язане не тільки з недосконалістю самих програм, але й з тими конкретними завданнями, на розв'язок котриз вони спрямовані.
Усі програми навчання, незалежно від того, для яких дітей вони призначені, можна розділити на три категорії:
1.освітні:
а) прискорене навчання
б) збагачене навчання
2. освітньо-розвиваючі
3.розвиваючі:
а) особистість
б) мислення
Освітні програми націлені на те, що дитина повина одержати певне коло знань, умінь і навичок у різних змістовних областях. Стандартна освітня програма може виявитися перешкодою на шляху розвитку обдарованого дитину. Існує два підходи до побудови освітніх програм для обдарованих дітей: перший пов'язаний із прискоренням процесу навчання. Діти з високими здатностями, із сильним випередженням в інтелектуальному розвитку вчаться по звичайних шкільних програмах, але їм дається можливість просуватися в тому темпі, який відповідає їхнім індивідуальним можливостям. Прискорення навчання може достигатися як за рахунок "перескакування" через клас, так і за рахунок побудови індивідуальних програм проходження різних шкільних предметів для деяких учнів.Прискорене навчання дозволяє врахувати, головним чином, таку особливість обдарованого дитини, як швидкий темп интелектуального розвитку. Таке навчання дозволяє обдарованим дітям уникнути нудьги й визволити час, який може бути ефективно використане за межами школи. Однак очевидно, що прискореному навчанню, у тому випадку якщо испо- льзуется змістовно не перероблена шкільна програма, властиві всі ті ж недоліки, які характерні для традиційного підходу. Крім того, можуть виникати й інші проблеми. Другий підхід пов'язаний зі зміною змісту навчання убік його збагачення. Це шлях поглибленого або розширеного вивчення окремих тем, проблем, предметів і цілих наукових областей, що дозволяє обдарованим дітям просуватися в освоєнні, що цікавлять їхніх предметів і областей значно далі, чим їх одноліткам. Збагачені освітні програми поглибленого типу дозволяють дитині досягтися високого рівня компетентності в одній або декількох областях наукового знання. Такі про- грами дозволяють урахувати яскравий, виборчий інтерес і чутливість до певних сторін действительно-сти, підвищену потребу в розумовім навантаженні, настільки характерні для обдарованих дітей, і відповідають таким вимогам до програм для обдарованих, як насиченість тримання й забезпечення можливості поглибленого вивчення тем (дисциплін), обираних учнем. У комбінації ж із прискоренням навчання можливості врахувати особливості обдарованих дітей можуть збільшуватися: задовольняється з- бирательный інтерес дитини, потреба в розумовім навантаженні, і при цьому темп навчання відповідає індивідуальним особливостям темпу інтелектуального розвитку. Збагачені програми поглибленого типу широко поширені й успішно застосовуються в нашій країні. При всіх своїх гідностях цей підхід також має й недоліки. Він мало придатний на початкових щаблях навчання й для дітей із загальною обдарованістю.
Розвиток творчого мислення й особистості дитини є першочерговим завданням у випадку навчання обдарованих дітей. Це завдання розвитку творчих можливостей дитину й ставлять перед собою різні розвиваючі програми. Завдання оволодіння знаннями в тих або інших областях відступають у цьому випадку на другий план, або не ставиться взагалі. Стратегія розвиваючого навчання припускає якісно інше навяання. У цьому випадку навчальна програма заснована на принци-піально іншому змісті, що не є ні продовженям, ні більш широким викладом матеріалів, що включаються у звичайні освітні програми. По домінуванню тих або інших конкретних завдань навчання ці програми можна розділити на два види. До першого виду можна віднести всі програми, які спрямовані насамперед на розвиток вищих розумових процесів - творчого, критичного, логічного мислення, уміння вирішувати проблеми. Серед них можна виділити програми, які спеціально спрямовані на розвиток творчого мислення (наприклад, програми для літніх шкіл, засновані на застосуванні приймань синектики й "мозкового штурму"), розумно вирішувати. Такі програми сприяють подальшому розвитку творчих і інтелектуальних можливостей дітей, "озброюють" їх універсальними прийманнями, які допомагають знаходити нестандартні розв'язки різних проблем. Зрозуміло, що розвиваючі програми такого роду відповідають не тільки підвищеним творчим потребам і можливостям обдарованих школярів, але й дозволяють задовольнити їх прагнення до самостійності. При цьому враховуються й багато вимог до процесу навчання для обдарованих дітей. Як правило, такі програми припускають вивчення проблем "відкритого типу", вони заохочують і стимулюють висування нових ідей, розбудовують методи й навички дослідницької роботи, заохочують створення робіт з використанням різноманітних нестандартних матеріалів, учать дітей оцінювати свої роботи за допомогою різних критеріїв. До другого виду розвиваючих програм можна віднести ті, які ставлять своїм завданням розвиток емоційно-особистісної сфери. Цей вид програм ураховує той факт, що в обдарованих дітей можуть виникати проблеми в емоційно-особистісному розвитку, пов'язані з відставанням у розвитку цієї сфери в порівнянні з інтелектуальної або ж з іншими особливостями обдарованого дитини. Проблеми емоційно-особистісного плану, наприклад занижена самооцінка, тривожність, непевність у собі можуть повністю блокувати творчий розвиток обдарованого дитини. Саме тому важливо обертати увагу на розвиток таких характеристик, як наполегливість і впевненість у собі, сприяти розвитку самопізнання й розуміння своїх "сильних" і "слабких" сторін. Одні із програм эмоцонально-особистісного розвитку впливають на розвиток "Я"- концепції й самооцінку дитину, інші на міжособистісні відносини, треті - поліпшують стану емоційної сфери, четверті - сприяють розвитку саморозуміння й зняттю поведінкових проблем. У кожному разі вони допомагають розкрити й реалізувати творчий потенціал обдарованих дітей. Важливо мати на увазі, що більшість розвиваючих програм орієнтоване на задоволення інтелектуальних потреб обдарованих дітей і розв'язок завдань їх творчого розвитку за межами шкільного навчального часу (їх можна використовувати ефективно в літніх таборах у другу половину дня). [13]
Враховуючи різноманіття, разноликость і индивідуальну своєрідність феномена обдарованості, при виборі методів психологічної роботи з обдарованими дітьми необхідно попередньо визначити:
1) з яким типом обдарованості ми маємо справу (наша робота орієнтована насамперед на виявлення й розвиток інтелектуальних, творчих, академічних, лідерських здібностей);
2) у якій формі прояву ми очікуємо побачити обдарованість (явна, вікова, схована);
3) які завдання роботи є приорітетними: навчальні, навчально-розвиваючі або ж розвиваючі; розвиток уже високих здібностей або ж, навпаки, недостатньо розвинутих здібностей (у тому числі комунікативних і особистісних); психологічна підтримка й навіть допомога; розробка й психолого-педагогічний моніторинг спеціальних освітніх технологій і т.д.
4) який тип освітньої установи й, відповідно, умови роботи; освітня устонова, спеціально орієнтоване на роботу з обдарованими дітьми, або загальноосвітня школа, або додатковий утвір і т.д.
відповідно до вихідних позиціями нами було розроблено три основні підходу до навчання й розвитку обдарованих дітей:
а) дидактичний, коли творче навчання будується в напрямку розширення й поглиблення навчального матеріалу згідно з логікою учебніх предметів, відповідних до даного типу обдарованості.
б) психологічно високий рівень, що поєднує, предметного навчання із психологічними уроками розвитку здатностей і особистості учня.
в) психолого-дидактичний, для якого характерно пріоритетне використання психологічних основ розвиваючого утвору як вихідної підстави для побудови навчально-виховного процесу й освітнього середовища в цілому. [10]
ІІ.3. Розвиток творчої обдарованості учнів.
Розвиток творчої обдарованості учнів (УВК № 1832). Цей напрямок представлений у роботах Е.Л.Яковлевой (1997). Відповідно до теоретичних підстав розробленої нами психолого-дидактичної системи творча обдарованість, тобто здатність до творчої самореалізації в різних областях життєдіяльності, розглядається як реалізація людиною своєї унікальності, а той або інший творчий потенціал зізнається невід'ємною характеристикою кожної людської особистості.
Робота будувалася виходячи із припущення, що для розвитку творчого потенціалу особистості необхідно систематично звертатися до її емоційних переживань. Можливість виразити свої емоційні стани дає людині відчуття реалізованості власної унікальної індивідуальності, що дозволяє йому скористатися всіма наявними в його розпорядженні потенційними можливостями. Це положення відбите в уведеному принципі трансформації когнітивного змісту в емоційн, що виступає в якості основного при розвитку творчого потенціалу особистості. Відповідно до цього принципу увага людини систематично перемикається зі змісту ситуації на, що проживаються їм у цій ситуації емоційні стани. Коли емоція усвідомлюється, її пропонується виразити за допомогою слова, жесту, малюнка, знака і т.д. Механізми розвитку творчого потенціалу особистості через емоційний зміст, через прояв людиною своєї індивідуальності універсальні; вони працюють у всіх віках.
На підставі принципу трансформації когнітивного змісту в емоційне з використанням принципів розвиваючого навчання й з дотриманням умов безоціночності, прийняття, підтримки й безпеки була розроблена розвиваюча програма "розвиток творчого потенціалу особистості школяра", розрахована на учнів з I по XI клас.
По даним діагностики, що систематично проводився, а також експертних оцінок, у результаті використання програми підвищується рівень творчого розвитку учнів, а також рівень їх інтелектуального розвитку й самооцінка. У всіх віках робота з розвитку творчого потенціалу учнів привела до розвитку їх лідерських навичок, самоповаги й почуття власної гідності.[10]
До основних стратегій навчання обдаро¬ваний дітей належать прискорення -випередження - збагачення.
Прискорення пов'язане насампе¬ред зі зміною швидкості навчання, а не зі змістом того, чого навчають. Досвід свідчить, що оптимального результату можна досягти за умови одночасних відповідних змін навчальних програм і методів навчання. Але «чисте» приско¬рення не дає можливості задовольни¬ти основні пізнавальні потреби обда¬рованих дітей.
Випереджувальне навчання дає змогу зацікавити тим, що учень доклад¬ніше буде вчити пізніше, або поглибить свої знання вивчаючи і досліджуючи якусь проблему, готуючи наукове дос¬лідження в МАНІ.
До двох названих стратегій необ¬хідно приєднати збагачення. Ця проб¬лема в освіті обдарованих дітей є сво¬єрідною прогресивною альтернати¬вою прискорення та випередження, яке ми починаємо дещо раніше. Зба¬гачення дасть дитині можливість визрі¬вати емоційно в середовищі одноліт¬ків, одночасно розвиваючи свої інте¬лектуальні здібності на високому рівні. Саме таке уявлення про збагачення гімназія кладе в основу підготовки нау¬кових робіт. [8]
ІІ.4. Активні форми роботи з обдарованою молодю.
Розглянемо для прикладу кіль¬ка видів і форм роботи з обдаро¬ваними студентами.
Заняття дублера (для студентів-першокурсників). Заняття проводить обраний викладачем студент з числа передбачуваних обдарованих (тала¬новитих). Цього студента обирає (на початку навчання) викладач. Для цьо¬го він аналізує особистісні особли¬вості студента, а для підтвердження закладає в персональний комп'ютер його дані для одержання графіка біоритмів на день проведення занят¬тя - для мотивації вибору дублера.
Лідер-дублер розподіляє ролі се¬ред виділених студентів (їх 5-6): перші проводять опитування, інші підбирають цікаві досліди, демон¬страції, експерименти, мультимедійні вставки, ділові ігри, роботу з ди¬намічними таблицями. За підсумками "Заняття дублера" дається оцінка студентам у групі - сувора й об'єктивна. Викладач, у свою чергу, аналізуючи дії активістів, робить вис¬новок, по-перше, хто з них лідер, по-друге, рівень їхньої підготовки, еру¬диції і виділяє кращих з кращих, тала¬новитих і обдарованих.
У майбутньому найчастіше саме ці діти, відзначені на занятті і з інших дисциплін є лідерами, знавцями й вияв¬ляють свій талант та обдарованість.
Команда ерудитів. У фізичній ау¬диторії на особливому місці висить яскраво прикрашена невелика шух¬ляда з великим знаком питання. У неї студенти кидають записки з різними запитаннями з фізики, астрономії, техніки. Ерудити (їх 6-7 осіб у групі) повинні дати відповідь на запитання, використовуючи будь-які джерела інформації.
Під час "інтелектуальної паузи" (а вона буває майже на кожному за¬нятті, і на неї чекають з нетерпінням) ерудит дає відповідь. Викладач сти¬мулює студента похвалою, цукеркою і навіть вінком із цукерок (за підсумка¬ми року).
Приклади питань із шухляди: Чому під час атомного вибуху хмара мас форму гриба? Чому під час за¬тяжную дощу на калюжах з'являють-
ся міхури? Чому виникають “мертві зони” під час артилірійського обстрілу?
Пошукові групи. Формуються во¬ни на підставі попередніх знань про студента, тобто обрані найвід¬повідальніші, творчі. Викладач визна¬чає загальне загаяння: створити с фільмотеку "Закони фізики на практиці".
Підзавдання: зняти на відеоплівку сюжет "Одержання чистої елект¬ролітичної міді", направивши студен¬та з кінокамерою на завод.
Роздатковим матеріалом після ВІДЕОЗЙОМОК служили зразки чистої міді, принесені пошуковою групою (наш навчальний заклад має у своєму розпорядженні технічну базу для по¬казу відеозйомок. і викладач будь-якої дисципліни може скористатися відеозалою. давши попередню зая¬ву).
Для практичного застосування. Тема "Гази і їхнє практичне застосу¬вання". Ініціативна група (2 особи) "обувала на Артемівському заводі шампанських вин теоретично поясснили одержання шампанського в наральних соляних шахтах. Студенти виклали специфіку застосування га¬зових законів на конкретному виробництві. За результатами екскурсії вистели експрес-листівку. Інша група за завданням вивчала властивості газів, що супроводжують вуглевидобуток, на прикладі однієї з шахт. Но¬вовведення в застосуванні супутніх "азів на виробництві в Донбасі дуже важлива, тому що су г угній газ у май¬бутньому може служити найваж¬ливішим альтернативним паливом без великих матеріальних витрат.
Завдання педагогів - постійно шу¬кати, створювати методи навчання, які дозволяли б забезпечити розви¬ток особистості, талантів.
Отже, при бажанні, творчому підході до вибору обдарованих сту¬дентів можна і потрібно розвивати їх здібності, переклнувати, що робота над собою, навчання, вчення, само¬освіта, допитливість призведе до певних результатів. [4]
ІІ.5.Організаційно-педагогічні умови ефективної роботи з обдарованими учнями
Можна виділити такі організаційно-педагогічні умови ефективної роботи вчителів, усієї системи освіти з обдарованими дітьми.
1. Індивідуальний підхід до навчання й виховання обдарованих дітей під час уроків та в позаурочний час, зокрема відображення в навчальних планах особливостей формування особистості обдарованої дитини.
2.Демократизація й гуманізація навчально-виховного процесу з метою створення умов для віль¬ного й творчого розвитку особистості обдарованої дитини, зокрема-впровадження діалогічних методів і форм навчання й спілкування.
3.Виявлення тих підвищених здібностей учня, якими він володіє, та створення всіх умов для їхнього максимального подальшого розвитку, водночас неприпустима «однобічність» розвитку обдарованих дітей.
4.Спрямування діяльності обдарованих дітей таким чином, щоб вони були повноцінними членами учнівського колективу, брали активну участь у його житті; формування з обдарованих дітей активних гро¬мадян суспільства.
5.Створення з участю педагогічних колективів, батьків, громадськості, органів освіти, вищих на¬вчальних закладів широкого навчально-виховного простору для розвитку й формування особистості обдарованих дітей. Створення такого простору роз¬ширить можливості для розвитку особистості учнів, зокрема'через більш широке коло спілкування з учнями різних шкіл, працівниками освіти, методис¬тами різних рівнів, студентами й викладачами ВНЗ. У такому просторі учень під час діяльності й спілкуван¬ня активно визначається зі своїми можливостями, уподобаннями, бажаннями, має змогу реалізувати їх та визначитися з вибором майбутньої професії.
6.Навчально-виховний простір розвитку особис¬тості обдарованої дитини повинен мати достатньо ступенів вільності, можливостей не тільки для само¬визначення й самореалізації дитини, а й для форму¬вання моральної, громадської відповідальності за свої дії у вигляді вчинку в розумінні М.М.Бахтіна і ВАРоменця [2; 13; 14].
7.Постійне й дієве співробітництво шкіл, освітніх установ, окремих здібних учнів з вищими навчаль¬ними закладами з метою допомоги учням у виборі майбутньої професії, підготовки до зовнішнього неза¬лежного тестування й вступу на ту спеціальність ВНЗ, де найбільше можуть розкритися здібності учня.
8.У рамках єдиного навчально-виховного просто¬ру організація різних конкурсів, тематичних вечорів, олімпіад, де обдаровані діти могли б виявити власні здібності, створення мотиваційної сфери розвитку обдарованої дитини загалом у напрямку формування її особистості з урахуванням її здібностей.
9. Надання методичної допомоги вчителям методичними кабінетами, інститутами післядипломної освіти, вищими навчальними закладами, зокрема, педагогічними, для розв’язання проблем роботи з обдарованими дітьми.
10.Розробка науковцями ВНЗ педагогічних ме¬тодичних посібників та інших методичних матері¬алів з метою надання допомоги школам, батькам, громадським організаціям у роботі з обдарованими дітьми,
11.Розробка науковцями ВНЗ інноваційних ме¬тодів навчання та виховання й їхнє впровадження в практичну роботу з обдарованими дітьми, зокрема, метод проектів, інтерактивні методи навчання (осо¬бливо з використанням інформаційно-комп'ютерних технологій), розробка завдань, що для свого вирі¬шення вимагають творчого підходу, інтеграції знань, розробка методів і форм навчання та спілкування на основі суб'єктно-суб'єктних стосунків та діалогу в розумінні М.Бахтіна, М.Бубера, С.Франка; розробка й упровадження методів і форм навчання обдаро¬ваних дітей з елементами індивідуальної науково-дослідницької діяльності.
12.Організація ВНЗ у межах єдиного навчально-виховного простору кваліфікованих консультацій, конкурсів та олімпіад різного рівня, суботніх та не¬дільних шкіл, стаціонарних та заочних шкіл, курсів різного профілю для обдарованих дітей. [11]
ІІ.6. Специфіка навчання обдарованих дітей.
Стосовно організації навчання обдарованих існують три варіанти: відокремлене навчання - спеціальні освітні установи для обдаро¬ваних дітей; сумісно-роздільне — спеціальні групи (класи) для обда¬рованих в традиційному навчально¬му закладі (школа, дитсадок); суміс¬не навчання - навчання обдарова¬них у звичному природному середо¬вищі, в колі звичайних ровесників. Не вдаючись до аналізу переваг кожного із зазначених варіантів нав¬чання обдарованих, психологи від¬значають, що перші два викликають велике напруження і навряд чи бу¬дуть широко застосовуватись на всьому пострадянському освітньо¬му терені. Останній варіант більш реальний і значущий, бо в нашій країні обдаровані діти в основному традиційно навчались і будуть нав¬чатись у звичайних масових закла¬дах, хоча тих, хто випереджає од¬нокласників за розумовим потенціа¬лом, досить важко розвинути у «змішаному» класі, адже краще діє оточення однолітків, що інтелекту¬ально, стимулюють один одного. Проте, виходячи з того, що масових закладів більше, ми й повинні роз¬робляти технології, які забезпечу¬ють індивідуальну зону творчого розвитку кожного учня (згідно з принципом індивідуалізації), у тому числі й учня обдарованого.
Навчання обдрованих дітей за третім варіантом організації нав¬чальної діяльності учнів («змішаний клас») передбачає розробку такої технології навчання, за якої вчитель має «за деревами бачити ліс і в лісі кожне дерево», тобто систему організаційних форм навчання, яка по¬єднуй заняття з усім класом з індиуалізованими в малих групах та індивідуальні заняття. Це досить складно для вчителя, але можливо, якщо діти звикнуть до такої організації роботи. У класі відбувається виділення груп з різними рівнями розумової обдарованості. Таким чи¬ном, обдаровані мають можливість навчатись у звичному для них ко¬лективі, але в групі ровесників, що близькі їм за рівнем здібностей. Як¬що така група працює за спеціаль¬но розробленою поглибленою прог¬рамою, то позитивний ефект гаран¬товано. В іншому випадку не варто видеіяти дітей у таку групу. Можли¬ве й створення груп з високим рів¬нем інтелекту на основі кількох, як правило, паралельних класів. При виділенні груп дітей гомогенних за рівнем інтелектуального і творчого розвитку зникає атмосфера постій¬ного інтелектуального змагання. [8]
Поделиться52010-01-08 18:32:54
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Барко В.І., Панок В.Г., Лазаревський С.В. Креативність та її діагностика //Обдарована дитина. – 2001. – № 6. – С. 22-27.
2. Бахтин М. К философии поступка//Бахтин М. Работы 20-х годов. – К.: Next, 1994. – C. 11-68.
3. В.С. Юркевич, «Одаренный ребенок. Иллюзии и реальность» 1998. книга для учителей и родителей .
4. Вишнякова Н. Активні форми роботи з обдарованою молоддю//Освіта. Технікуми,коледжі. - №7-8. – C. 47.
5. Грабовский А.И. К вопросу о классификации видов детской одарённости//Педагогика.- 2003. - №8. –C. 13.
6. Дружинин В.Н., Хазратова Н.В. Экспериментальное исследование формирующего влияния среды на креативность//Психологический журнал, 1994, т. 15, № 4, C. 83–93.
7. Кулемзина А.В. Детская одаренность: психолого-педагогическое исследование. Томск, 1999.)
8. Ліпова Я. Специфіка навчання обдарованих дітей//Рідна школа. - №7. – 2003. – C. 8
9. Одаренные дети: Пер. с англ./ общая редакция Г. В. Бурменский В. М. Слуцкого - М.: Прогресс, 1991. - 376 с.
10. Панов В.И. Одарённые дети. Выявление- обучение- развитие//Педагогика. – 2001. - №4. – C. 30
11. Пошуки науково практичних підходів у дослідженні дитячої обдарованості//Рідна школа. - 2009. - №4. – C. 66
12. Психологические тесты /Под.ред. А.А. Карелина: в 2т. - М.: Гуманит. изд.центр ВЛАДОС, 2002. - Т2. - 248 с.
13. Роменець В. Психологія творчості: Навч. Посібник. – К.: Либідь, 2004. – 288 с.
14. Роменець В., Маноха І. Історія психології ХХ століття: Навч. посібник. – К.: Либідь.- 2003.- 992 с.
15. Савенков А.И. Основные подходы к разработке концепции одарённости//Педагогика. – 1998. - №3. – C. 24
16. Савенков. А.И. Одаренные дети в детском саду и школе: Учеб. пособие для студентов высших педагогических учебных заведений. - М.: Издательский центр «Академия»,2000.- 232 с.
17. Щебланова Е. И. Трудности в учении одаренности школьников//Вопросы психологии. - 2003. - №3. - 132 – 145 c.
18. http://adalin.mospsy.ru/l_01_12.shtml
ДОДАТОК
Знайти і назвати схоже між собою в трьох предметах
Запропонувати дитині порівняти три об’єкти і знайти між ними щось схоже. Називають 5 групп таких об’єктів:
а) змія, корова, горобець
б) книжка, вчитель, газета
в) шелест, папір, шкіра
г) троянда, картина, дерево
д) ніж, копійка, дротина
Позитивна – 3 правильні відповіді з 5-ти.
Повторити 4 цифр у зворотньому порядку.
Зачитати по черзі 3 ряди цифр і запропонувати повторити їх у зворотному порядку, наприклад: 4, 7, 1, 3, 5. Повторити: 5,3,1,7,4. Зрозуміло?
Слухай уважно: 3, 17, 89. Повтори у зворотному порядку: 6, 9, 4, 8, 2. Повтори: 5, 2, 9, 6, 4. Повтори.
Позитивна оцінка – правельне повторення 1 рядка цифр у зворотньому порядку с 3-ох рядків.
Визначити абстрактні поняття.
Запропонувати дитині дати визначення таких понять: а) жадібність; б) мстивість; в) милосердя; г) заздрість; д) справедливість.
Позитивна оцінка 3 правильні відповіді з 5-ти. ( Визначення можуть бути й не надто логічними, але з них видно, що дитина розуміє зміст слів) [1]